Gick från Jedlova Hora i kompakt dimma som rörde sig som rök mellan trädstammarna. Värmen var borta men luften frisk och syrerik. Utsikten var borta men ersatt av en drömsk stillhet och mystik. Gick mer från kullen och satte oss ner att vila lite på en bänk före de första husen i byn. Jag var orolig att vi missat avtaget till Tollstejn. I dimman syntes ju klippan med borgruinen ingenstans. Visade sig vara bara ca. 20 meter till parkeringen och stigen upp. Utsikten från ruinerna var kanske inte slående den dagen med de diminsvepta ruinerna var fascinerande.

Då fortsatte vidare efter borgen föll jag, steg snett och drogs omkull av packningen. Skrapade upp knät på asfalten och rev sönder byxorna ordentligt. Skadan var inte så stor, mest chocken och de söndriga byxorna som tog på. Det sker så lätt då man går med packning. Balansen är inte riktigt som vanligt och åtminstone mina vristmuskler klarar inte att hålla allt på styr då lutningen blir för stor. Inte första gången det sker. Ändå föredrar jag att gå med låga vandringskängor hellre än klassiska höga stövelliknande skor, de känns bara så fruktansvärt tunga. Nu gick jag med terränglöpningsskor och det gick annars riktigt bra.

Efter byn Lesne gick stigen upp i skogen och utmed den tyska gränsen till byn Luz. Övervägde att klättra upp på den 700meter höga toppen invid byn, men avstod då ändå inte skulle ha sett nått av utsikten därifrån. Luz visade sig vara en liten jätte vacker by. Vackra hus och finurliga träskulpturer. Vi lunchade där, både för att vi var hungriga men också för att vi behövde få torka upp och värma oss lite. R åt gulach med knödel, jag åt ”gefullte kartoffelknödel mit sauerkraut”. Aldrig mera surkål! Tjeckisk husmanskost är nog bra, men långsamt börjar jag få tillräckligt av hosbodamaten (”hosboda”, tjeckernas motsvarighet till tyskarnas ”bierstube”). Även om gott i princip blir nog knödel och schnitzel dag ut och dag in lite tradigt.

Kom oss den dagen så långt som till byn Kompach. Tog bussen därifrån via Cvikov till Jablonne. Mest för att spara lite tid och för att det hade varit en ganska kall och ruggig dag och vi ville bara hitta nått varmt och bra ställe att övernatta på. Vi hittade pension Salvatore i Jablonne. EN fin stad där Napoleon Bonapart en gång marscherat igenom, så varför inte också vi.

