Kom just hem från att för första gången denna sommar testat ryggsäcken. Hade lastat den full av vedklabbar tills den vägde ca. 13kg och så bar det av tillsammans med mannen på en liten testrunda för att kolla hur det ligger till med konditionen. Blev en knappa 9km före vi hittade hem igen efter att ha undersökt nya stigar i skogarna kring Söderfjärden. Gick nog alldeles bra, fast nog känns det ju i kroppen efteråt. Får nog lov att motionera mera vedträn före augusti för att rädda sommarens vandringsresa.

Vid randen av Söderfjärden

För nu börjar det nog vara spikat att årets vandringstur går till Camino del Norte i norra Spanien. Under de tre veckorna som vi har på oss kommer vi nog inte att hinna gå hela de 867kilometrarna från Irun till Santiago de Compostela. Men vi siktar på att starta i Irun och så ser vi hur långt vi hinner före flyget går hem igen. Camino del Norte är alltså en nordligare systerled till Camino Frances som är den traditionella och mycket mera vältrafikerade pilgrimsleden till Santiago. Del Norte går utefter Atlantkusten med sandstränderna på ena sidan och bergen på den andra. Bilderna därifrån ser underbara ut. Enda som kanske lite oroar är att den genomsnittliga årsnederbörden för Bilbao är 1.176 mm, och även om det regnar minst i augusti så ligger den genomsnittlig nederbörd på 10mm/dag. Så i värsta fall kan det bli en lite blötare resa. Men väll bara att utrusta sig där efter.

För den som är intresserad finns HÄR (länk, pdf)  en broschyr om leden som den baskiska turistorganisationen gett ut.

(klicka på bilden för en av webb-sidorna med mera info)

Nu funderar jag bara om jag klarar mig i mina terränglöpskor som jag bland annat gick med i Tjeckien senaste sommar eller om jag borde investera i ett par nya vandringsskor i stil med de jag hade 2009 i Israel. De har varit suveräna, i alla andra förhållanden än bergsklättring dock, men är numera degraderade till trädgårdsskor då de börjar ge upp lite här och var. De här skulle väll vara de som liknar mest då. Ska gå till en lokal butik och testa och se lite före jag bestämmer mig.

