I tre år har tanken om att vandra den här vandringsleden surrat i mitt huvud. Till först försökte jag hitta någon som skulle kunna tänka sig att vandra med mig i tre månader, men insåg snart att det var ganska svårt. Så jag gav på tanken på det hela och tänkte att kanske någon gång i framtiden. I somras stod jag uppe på en fjälltopp och där uppe ovanför vardagens töcken insåg jag att drömmen visst var möjlig och att nu skulle det ske. Så jag har nu slagit fast tidpunkten då jag vandrar iväg, vare sig någon kommer med eller inte.

Men DEN SOM ÖNSKAR ÄR VÄLKOMMEN MED! Det går bra att komma en kortare tid så som en vecka eller en månad.

Kraven är bara att:

  • Du bör vara beredd att på egen hand ta dig från Tel Aviv flygfält till orten där jag just då finns med t.ex. buss. Jag borde vara lätt att nå via mobiltelefon men också på nätet (oftast).
  • Gå upp till 28km/dag med 15kg packning.
  • Ge bindande besked senast i augusti om du är på väg och vilken del av vandringen (ungefär).

Här mycket preliminärt är tidtabellen:

Vecka 40: Jag flyger ner 28 eller 29.9. Provianterar det sista i Tel Aviv och åker norrut.

Vecka 41: Vandringen börjar i Dan senast måndagen 5.10 (Sukkot, helgdagar, börjar 3 och 4.10) och planerar vara i Capernaum eller nere vid Gallileiska sjön till lördagen och slutet av Sukkot.

Vecka 42 -43: Migdal –Tiberias – Karmel – Netanya ungefär

Vecka 44: Någon gång i början av veckan borde jag vara tillbaka i Tel Aviv och då är det en knapp veckas vandring upp till Jerusalem.

Vecka 45: Upptäcktsfärd i Jerusalem. Efter en månads vandring kanske det känns bra att få ta en paus. Och det är också en stad jag gärna vill se lite mera av.

Vecka 46 -47: Fortsätter söderut genom centrala delarna av landet mot Arad och möjligen en avstickare mot Döda havet. Borde vara där i trakterna ungefär någon gång i slutet av vecka 47.

Vecka 48 -49: Öknen börjar och civilisationen glesnar. 400km kvar till beachen. Delar av vecka 49 borde vara i trakterna av Mitzpe Ramon

Vecka 50 -51: Genom bergen norr om Eilat

Vecka 52: Beachen 😉 Och sedan hem före tremånaders visumet går ut.

Den guide jag nu har att följa (eller egentligen har jag fortfarande bara innehållsförteckningen till den ännu och på basen av det är denna tidtabell gjord…) gör vandringen på 51 dagar. Men jag vill ha en luftigare tidtabell för att ha tid att ta in landskapet, titta på saker i lugn och ro, tänka, och inte minst prata med folk. Men det här är lite ditåt för den som kunde vara intresserad av att följa med.